Συχνές Ερωτήσεις - ΕΔΕΥΑ

FAQs - ΕΔΕΥΑ

Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 3 του ν. 1069/80 η απογραφή της περιουσίας που παραλαμβάνει η ΔΕΥΑ από το Δήμο είναι υποχρεωτική και διενεργείται εντός έξι μηνών από την σύστασή της.

Σύμφωνα με τον ν. 1069/80,τον νόμο που διέπει την ίδρυση και λειτουργία των ΔΕΥΑ δεν είναι υποχρεωτική η δημιουργία αποθεματικού εξόδων στον προϋπολογισμό της ΔΕΥΑ, αφού δεν προβλέπεται από καμία διάταξη του εν λόγω νόμου.
Το ζήτημα είναι στη διακριτική ευχέρεια της ΔΕΥΑ που μπορεί να δημιουργήσει αποθεματικό εξόδων εφαρμόζοντας το άρθρο 161 &3 του ν. 3463/2006 (νέος Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας).

Σύμφωνα με τη γραμματική διατύπωση του άρθρου 11 του ν. 1069/80 η επιβολή του ειδικού τέλους 80% στην αξία του νερού που καταναλώνεται είναι υποχρεωτική.

  • Ο ν. 2065/92 (ΦΕΚ Α' 113)
  • Ο ν. 2130/93 (ΦΕΚ Α' 62)
  • Ο ν. 2218/94 (ΦΕΚ Α' 90)
  • Ο ν. 2307/95 (ΦΕΚ Α' 113)
  • Ο ν. 2503/97 (ΦΕΚ Α' 107)
  • Ο ν. 2647/98 (ΦΕΚ Α' 237)
  • Ο ν. 2839/2000 (ΦΕΚ Α' 196)
  • Ο ν. 3013/2002 (ΦΕΚ Α' 102)
  • Ο ν. 3274/2004 (ΦΕΚ Α' 195)
  • Ο ν. 3320/2005 (ΦΕΚ Α' 48)
  • Ο ν. 1069/80 ως ειδικός νόμος για τις Δ.Ε.Υ.Α. υπερισχύει για τα ζητήματα που σαφώς ρυθμίζει κάθε άλλης νομοθετικής διάταξης.
  • Σε περίπτωση που κάποιο ζήτημα δεν προβλέπεται από τον ν. 1069/80 (νομοθετικό κενό) ισχύει συμπληρωματικά ο Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας και ιδίως τα άρθρα 277 και επ.("Επιχειρήσεις").
  • Οι Δ.Ε.Υ.Α. είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου κοινωφελούς χαρακτήρα που λειτουργούν με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας (αρ. 1 παρ. 1 ν. 1069/80).
  • Κατά γενική παραδοχή οι Δ.Ε.Υ.Α. είναι αμιγείς Δημοτικές Επιχειρήσεις. Επομένως κάθε διάταξη που αφορά στις αμιγείς Δημοτικές Επιχειρήσεις έχει εφαρμογή στις Δ.Ε.Υ.Α. εκτός αν υπάρχει ειδική πρόβλεψη στον ν. 1069/80.
  • Οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν ανήκουν στο δημόσιο τομέα.Εξαιρούνται σύμφωνα με τον Ν. 1892/90 (άρθρο 50 παρ. 1).
  • Παρόλο που εξαιρούνται από τον δημόσιο τομέα, εφαρμόζονται στις Δ.Ε.Υ.Α. διατάξεις που αφορούν στο δημόσιο τομέα εφόσον όμως στα σχετικά νομοθετήματα υπάρχει ειδική πρόβλεψη (π.χ. άρθρο 1 παρ. 3 του ν. 2527/97).
  • Το αντικείμενο των Δ.Ε.Υ.Α. καθορίζεται περιοριστικά από τα άρθρα 1 και 2 του ν. 1069/80.
  • Οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν μπορούν να αναλάβουν άλλα αντικείμενα πέρα απ' αυτά που προβλέπονται από τον ν. 1069/80.

Η άρδευση μπορεί να είναι αντικείμενο των Δ.Ε.Υ.Α. σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1 του ν. 1069/80 μετά την πρόσφατη τροποποίησή του με τον ν. 3274/2004 (άρθρο 33).

  • Η άρδευση δεν είναι υποχρεωτικά αντικείμενο των Δ.Ε.Υ.Α. παρά την άστοχη διατύπωση του άρθρου 33 του ν. 3274/2004.
  • Η άρδευση περιλαμβάνεται στα αντικείμενα των Δ.Ε.Υ.Α. δυνητικά, δηλ. η Δ.Ε.Υ.Α. μπορεί να διερευνεί το αντικείμενό της ώστε να περιλάβει και την άρδευση.
  • Συγκέντρωση, μεταφορά και διάθεση απορριμμάτων.
  • Μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, εκμετάλλευση, διοίκηση και λειτουργία των δικτύων τηλεθέρμανσης
  • Μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, εκμετάλλευση, επίβλεψη, διοίκηση και λειτουργία των δικτύων φυσικού αερίου.
  • Εμφιάλωση και εμπορία νερού
  • Διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Η διεύρυνση του αντικειμένου της Δ.Ε.Υ.Α. γίνεται με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου (μετά από σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης σύμφωνα με το άρθρο 277 παρ. 3 του ΔΚΚ) που εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας και δημοσιεύεται σε ΦΕΚ (αρ. 2 παρ. 1 του ν. 1069/80).

Η υφιστάμενη επιχείρηση φυσικού αερίου απορροφάται από τη Δ.Ε.Υ.Α. με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ύστερα από πρόταση των Δ.Σ. των δύο επιχειρήσεων.

Το προσωπικό που κατείχε οργανικές θέσεις στην υφιστάμενη επιχείρηση φυσικού αερίου μπορεί με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου και σύμφωνη γνώμη του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. να μεταφέρεται στη Δ.Ε.Υ.Α..

Στην περίπτωση που το αντικείμενο της Δ.Ε.Υ.Α. διευρυνθεί, το Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. ψηφίζει το ετήσιο πρόγραμμα των έργων κατασκευής, συμπλήρωσης και δικτύων των νέων δραστηριοτήτων (εδ. γ' της παρ. 2 του άρθρου 5 του Ν. 1069/80)

Περιλαμβάνονται τα εξής έσοδα (παρ. 4 και 5 του άρθρου 10 του Ν. 1069/80):

  • Το τέλος σύνδεσης με το δίκτυο φυσικού αερίου,
  • Τα εισπραττόμενα ποσά για τη δαπάνη μετατόπισης αγωγών και συνδέσεων του φυσικού αερίου ή άλλων εργασιών
  • Η αξία του καταναλισκόμενου φυσικού αερίου
  • Οι συνεισφορές τρίτων για εκτέλεση έργων φυσικού αερίου κατά προτεραιότητα
  • Τα εισπραττόμενα ποσά για οποιαδήποτε απαραίτητη δαπάνη σχετική με τις προσφερόμενες υπηρεσίες από τα νέα αντικείμενα της επιχείρησης
  • Τα έσοδα από την εμπορία εμφιαλωμένου νερού και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

Ο τακτικός οικονομικός έλεγχος της διαχείρισης της Δ.Ε.Υ.Α. ενεργείται από δύο ορκωτούς ελεγκτές λογιστές οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Ορκωτών Λογιστών και διορίζονται από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας στην αρχή κάθε οικονομικού έτους.

Σύμφωνα με το άρθρο 33 παρ. 5 του ν. 3274/2004 οι διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 1069/80 εφαρμόζονται αναλόγως και για τα αντικείμενα της τηλεθέρμανσης, του φυσικού αερίου και των άλλων δραστηριοτήτων στις οποίες έχει διευρυνθεί το αντικείμενο της Δ.Ε.Υ.Α..